lördag 20 mars 2010

Jazz har varit på WT idag

Idag har jag och Jazz varit på Working Test för apporterande hundar i Bromölla. Provet var uppdelat på 4 st olika stationer med markeringar och dirigeringar av varierande slag. Markeringarna var lång och terrängen utmanande med många stenar, stegärden och enbuskar. Det märktes att de flesta av de lite drygt 40 startande hundarna var ringrostiga efter vinterns hårda grepp med små möjligheter till markeringsträning. Många hundar inkluderande min egen Jazz hade svårt för markeringarna på långa håll. Jazz hade järnkoll på linjen, men svårt att bedöma avståndet och sprang för långt på flera av markeringarna. Jazz var själv helt övertygad om att han var i rätt område och låg i och sökte mycket noga. Eftersom jag visste att han var för långt ut ville jag kalla honom närmare mig för att be honom söka i rätt område - funkade inte klockrent. Det är bara att inse att vi behöver träna att bryta ett pågående arbete. Det brukar funka hemma men uppenbarligen inte på prov.

För er som inte startat WT någon gång så rekommenderar jag er att anmäla till ett WT. Provformen är inofficiell vilket är bra då man har möjlighet att testa sin hund under provliknande förhållanden. Oftast upptäcker man vad som saknas i träningen och kan fixa till dessa brister innan man anmäler till ett officiellt prov.

//Lena

0 kommentarer: