söndag 14 november 2010

Vi blev 2:a i debuten!


Jag och Jazz i full koncentration vid en av stationerna.

När klockan ringde kl. 04.00 i morse ångrade jag bittert att jag anmält till WT. Efter en uppiggande dusch i kallt (jag var tvungen) vatten var jag i alla fall vaken. Hundarna rastades och kaffet sattes på i flygande fläng, och så iväg kl. o5.10 och upphämtandes Susanne på vägen. Strax innan vi skulle svänga in på sista grusvägen såg vi i ljusskenet av bilen en stor älgtjur ståendes ute i en glänta, så vi stannade bilen och tittade på älgen en stund. Väl framme på plats någon mil norr om Halmstad var det fortfarande mörkt.

Denna morgon samlades nästan 90 glada entusiaster, uppdelade i tre klasser, nkl, ökl och ekl. Nkl-upplägget såg vi inte för dom var på ett annat ställe.

Ökl-klassen var bra upplagd. Dock ställde vindförhållandet, det långa avståndet och orange dummys till det på markeringarna för de flesta ökl-hundarna inkl. Jazz. Jag fick hjälpa honom med dirigeringskommandon på några av markeringarna, och då dras det genast av poäng. Att det var lite klurigt bekräftas av att Jazz var den enda av de 22 ökl-hundarna som inte nollade någon station. Detta har jag aldrig varit med om tidigare. Poängen var inget vidare, vinnande hund hade 73 p, Jazz blev 2:a med 70 p och 3:an hade 66 p av 100 möjliga poäng.
Även ekl-hundarna hade stora problem med samma markeringar som ökl-hundarna.

Trots poängmissarna får jag vara nöjd med ökl-debuten - att bli 2:a är inte helt tokigt.

//Lena

0 kommentarer: