tisdag 21 december 2010

Köldrekord

Jazz hälsar från ett snörikt Skåne.

Jag har nu bott i Skåne lite drygt 20 år och aldrig tidigare har det varit så kallt någon dag. När jag ikväll satte mig i bilen för att köra hem från jobbet i närheten av Burlöv Center visade termometern -14,5°C. Redan detta tyckte jag var kallt. Till min stora förvåning så sjönk temperaturen för varje km jag körde närmare hemmet. När jag passerade Nevishög (strax utanför Staffanstorp) var det -21,5°C - rena ISTIDEN. Väl hemma uppe på kullen i Vinninge var det "rena värmeböljan", endast -17,5°C.

Efter kvällspromenaden med hundarna iklädd kläder för Antarktis (känns det som), så vet jag inte vem som mest liknade en snögubbe jag eller någon av hundarna. Jag kunde lätt ha tagits för att vara en jultomte med frosten gnistrande i hår, mössa och halsduk så att det liknade ett skägg. Hundarna var svart/vita resp röd/vita med frost i morrhår, på ögonbryn, öron och på ryggarna.

Snö - nej tack inte mer för min del.

//Lena

0 kommentarer: