onsdag 1 januari 2014

Underbara kursare!

Igår fick vi ett jättetrevligt mail från en av alla våra underbara kursare, och som vi fått lov att publicera på bloggen.    
Tack Marina för den positiva feed-backen!


Hej Lena och  Annette,

Ivan och jag har lärt oss jättemycket denna höst och jag känner att han och jag mer och mer blivit ett team. Jag har ju haft hundar tidigare (en brun labrador på 80-talet och en golden mellan 1990 och 2004) och har gått olika lydnadsutbildningar med dem och även tävlat, så lite hade jag med mig i bagaget. Vad jag mest har tagit till mig när det gäller er filosofi är att det är viktigt att tydligt markera vem som är ledaren och att man ska anpassa "hårdheten" beroende på hur hunden är. Mina tidigare hundar var ganska veka och svårstartade så där fick man locka och berömma ganska högljutt medan Ivan är lite tvärtom, han är inte vek utan ville/vill gärna utmana mig och försöka dominera ibland och när jag berömmer honom kan jag inte göra för stor affär av det för då blir han "busig" och okoncentrerad så jag säger ofta bara lugnt BRA IVAN, DUKTIG KILLE osv. Nu går det även jättebra att klippa/fila hans klor, det trodde jag aldrig men jag testade direkt när jag kom hem efter att ha sett hur du Lena gjorde (la honom på rygg mellan mina ben) och det funkade/funkar jättebra! TACK FÖR ALLA BRA TIPS OCH EN SUPERBRA KURS!
Till våren tänker jag eventuellt anmäla mig till en lydnadskurs för unghundar här i Svedala så att jag kan GÅ dit med Ivan då jag inte har möjlighet att köra bil men funderar på att lite längre fram när all grundlydnad sitter ordentligt fortsätta hos er, eventuellt med någon form av spårning, min man Bosse är också intresserad av det så då kan vi båda delta och han kan köra till dessa träningar.
I lördags fick Ivan sin första portisklippning eftersom jag tänker ställa ut honom åtminstone 1 gång och då måste han ha den traditionella frisyren :-) Jag bifogar en bild på honom, lova att inte skratta, han är så fin och det ser nästan ut som om han är stolt i sin nya frisyr!
Tack igen för en lärorik höst och Gott Nytt År!
  /Marina och Ivan



Riktigt söt blev Ivan i sin nya frisyr tycker vi.
Vi blir så oerhört stolta över er när vi ser de framsteg ni alla gör med era hundar!
God fortsättning på er alla och lycka till med era hundar. 
//Lena & Anette

0 kommentarer: