söndag 15 december 2013

Inte långt mellan succé och fiasko

Jag och Knox startade igår A-prov här i Skåne. Det var ett prov med mycket passivitet och massor med fasaner. Knox skötte sig perfekt, satt lugnt och koncentrerat och skötte sig utmärkt på apporterna. Efter fyra såter och endast 4 hundar (Knox en av dem) kvar av 12 st, samlades domarna till en längre överläggning. Vi trodde alla att vi var klara så jag hade slappnat av och stod och pratade med resten av oss som var kvar. Då blir jag och en av deltagarna från Norge framkallade för en run off. Hon fick skicka sin hund först mot ett område där vi sett flera fåglar falla, och hämtade in den snyggt. Jag fick sedan skicka Knox till ett annat område inte så långt därifrån, men där vi inte sett fågel. Jag blev nog både nervös och lite övermodig och var helt enkelt slarvig i mitt skick. Knox drogs då mot den andra hundens område där det låg en hel del fågel kvar, och jag hade jättesvårt att få tillbaka honom i rätt område. Jag surnade till och tog till rösten, efter det lydde han och jag fick hem fågeln. Rösten räknas som en " korrigering" och är inte tillåten, så vips från att ha varit en hårsmån från vinsten med ett cert blev det istället en fet 0:a i protokollet. Surt, men jag har ingen annan än mig själv att skylla. En erfarenhet rikare, att man måste hålla koncentrationen ända in i mål.

Vinnare blev Åse Tölfte med Meadowlark Ballyboy med cert och två med ett 1:a-pris Carina Sjögren och Straight Flush Yava. Resten med 0-pris.

//Lena

0 kommentarer: