måndag 28 juli 2014

Badväder...

Hundträning blir inte alltid som man tänkt sig...
Jag var ikväll iväg för att träna lite vatten med Bull och Knox. Ut med några dummysar till en vassrugge medan hundarna satt en lång bit bort så att de anade vad jag gjorde men inte mer. Sedan gick jag iväg och skickade hundarna på några landjobb för att "sudda" vattendummysarna ytterligare. Jag gick sedan tillbaka för att skicka Bull på vattnet och han simmar på bra mot vassruggen som ligger ca 70 meter bort. På vägen ska han passera två andra vassruggar ca 50 meter ut och börjar svaja mot den ena och jag bråkar lite på honom för att få honom vidare. Då hittar han en dummy i den ena främre vassruggen som flutit bort från den bortre ruggen - skit. Inte mycket att göra åt utan skicka igen. Bull simmar åter igen på bra ca 50 meter för att sedan envisas med att simma mot den främre ruggen igen. Ingen dummy där, men jag kan inte få honom att vända ut mot den bakre ruggen och efter en stunds strulande tappar Bull förtroendet och slutar att lita på mig och vänder tillbaka mot landhållet. Det är nog det värsta som kan hända i vattenträning om hundarna kommer på att man kan simma tillbaka till land - då finns inget alternativ - det är bara att kliva i själv och simma med hunden ut. Kvickt av med shorts och linne och hoppa i med underkläderna. Jag kan inte påstå att det var det trevligaste doppet (i en sunkig damm) jag gjort i mitt liv, men simmande gjorde vi (jag och Bull) och dummysen kom hem snyggt och prydligt. Sedan var det bara att skicka Bull igen för att få honom att lita på mig och sig själv. Denna gång simmade han kraftfullt ut alla 70 meter utan att strula vid de främre vassruggarna. Envisast vinner!
Tur att det ändå var badväder med 27gr även ikväll...

En dusch med hårtvätt och allt blev det när jag kom hem.

//Lena

0 kommentarer: