söndag 6 juli 2014

Träning i England

Tre träningsdagar så långt i England.
I torsdags och fredags tränaren jag med Daniel Higgscroft. Övningarna han använder är väldigt lika de vi använder i Sverige, men en sak är säker och de är mycket petigare på smådetaljer här, nyttigt att se och bli uppmärksam på. Jag tyckte mycket om Daniels sätt att förklara varför och vara inne och peta på små detaljer i mitt sätt att handla hundarna. Små förändringar i hur jag stod, tog det lugnare/snabbare, lutade kroppen mm gjorde stor skillnad på detaljerna - absolut tänkvärt och saker att ta med mig hem.




Idag har vi varit hos Graham Roberts. Även hans övningar är väldigt lika de vi använder i Sverige. Hans sätt skiljer sig dock något från Daniels då han vill att hundarna ska jaga mer på egen hand när det kommer in i vittringsområdet och inte handlas så mycket. Jag förstår hans tanke och tror att det funkar om du i grunden har en mycket bra lydnad och lyhördhet för signalerna. Behöver fundera på det.
Även Graham är bra på att förklara och varför han tänker/gör på ett visst sätt och ger direkt feed-back på hur jag hanterat olika svårigheter/handlat.
Vi tränade även lite vattenarbete idag och där gick både Bull och Knox bättre är Grahams visningshundar. Lite kul (-:

Imorgon ska jag hänga på Grahams ordinarie träningsgrupp. Ska bli kul.









Bild på Sam och Storm i en av järnvägsbroarna strax utanför Grahams hus. Järnvägen går mellan London och Brighton och bron är från ca år 1830 om jag inte minns informationen fel. En fantastisk konstruktion.

//Lena

0 kommentarer: